Często spotykamy się z pojęciem miękki HR oraz twardy HR. Sprawdź czym są miękki i twardy HR oraz poznaj różnice między miękkim a twardym HR. Sprawdź też co to HR i co oznacza skrót HR? Z naszego artykułu dowiesz się czym jest HR.

HR co to? Co znaczy skrót HR?

Zastanawiasz się co to jest HR? HR to skrót od angielskiego terminu Human Resources. Termin Human Resources, czyli właśnie HR oznacza Zasoby Ludzie. Zasoby Ludzkie to nic innego jak cała załoga przedsiębiorstwa czy też dowolnej instytucji (np. szpitala, fundacji czy urzędu).

Skrót HR używa się również, gdy mowa jest o dziale HR, a więc o komórce w organizacji, której zadaniem jest między innymi prowadzenie rekrutacji, zatrudnianie pracowników, administracja kadrowo-płacowa, szkolenie pracowników, rozwiązywanie umów z pracownikami itp.

Często HR dzielimy na tzw. twardy HR oraz miękki HR. Zastanawiasz się co oznacza twardy HR i miękki HR oraz jaka jest różnica między twardym i miękkim HR?

Twardy HR

Twardy HR to wszystkie zadania wchodzące w zakres zarządzania ludźmi i zasobami ludzkimi, które znajdują oparcie w konkretnych przepisach, regulacjach i normach. Twardy HR zajmuje się więc takimi kwestiami jak naliczanie płac, zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych, prawo pracy i kodeks pracy, administracja kadrowo-płacowa, szkolenia BHP, zwalnianie pracowników.

Kto zajmuje się twardym HR? Są to przede wszystkim osoby zatrudnione na takich stanowiskach jak:

  • specjalista ds. kadr i płac,
  • specjalista ds. BHP,
  • specjalista ds. prawa pracy,
  • specjalista ds. ubezpieczeń społecznych.

Miękki HR

Miękki HR to wszystkie pozostałe zadania, którymi zajmują się działy HR. Są to przykładowo: przygotowywanie onboardingu i offboardingu pracowników, nieobowiązkowe szkolenia dla pracowników, komunikacja wewnętrzna, pozapłacowe programy motywacyjne, zarządzanie rozwojem pracowników i talentów w organizacji itp.

Kto zajmuje się miękkim HR w dziale HR? Są to przede wszystkim osoby zatrudnione na takich stanowiskach jak:

Podsumowanie

Co to jest HR? HR rozwijamy jako Human Resources, czyli Zasoby Ludzkie. Zasoby Ludzie to załoga przedsiębiorstwa czy organizacji, a więc wszyscy pracownicy bez względu na szczebel zatrudnienia. Co oznacza skrót HR? Skrót HR rozwijamy jako Human Resources. Jest to skrót pochodzący z języka angielskiego. Czym jest dział HR? Dział HR jest wyspecjalizowanym działem zajmującym się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Czym zajmuje się dział HR? Dział HR zajmuje się m.in. zatrudnianiem pracowników, szkoleniem pracowników, naliczaniem płac, urlopami pracowniczymi, rozwijaniem talentów, rozwiązywaniem umów z pracownikami. Co to jest twardy HR? Twardy HR zajmuje się zapewnieniem przestrzegania przepisów i obowiązków wynikających z prawa pracy. Co to jest miękki HR? Miękki HR zajmuje się między innymi szkoleniami nieobowiązkowymi, komunikacją wewnętrzną i innymi tematami wspierającymi zarządzanie zasobami ludzkimi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.