Warto podejść do zarządzania projektami w firmie jak najpoważniej, ponieważ jest to jeden z głównych elementów realizacji strategii organizacji. Odpowiednia metodyka pozwala pracować skuteczniej, szybciej i taniej – czy zaś nie tego pragnie każdy przedsiębiorca? Dowiedz się więcej o najpopularniejszych metodykach i tym, jak wybrać właściwą.

Czym są metodyki zarządzania projektami?

Metodyka zarządzania projektami to nic innego jak zbiór metod zarządzania projektem. Dlaczego to tak ważne? Postępowanie według konkretnego, opracowanego przez specjalistów i sprawdzonego schematu pozwala przede wszystkim działać znacznie efektywniej. Eliminuje również wiele problemów – m.in. tych związanych z organizacją pracy i zespołu. W pewnym sensie jest to gotowa recepta na sukces, ale kluczowe są jej właściwy dobór i staranne wdrożenie.

Wśród popularnych metodyk zarządzania projektami można wyróżnić przede wszystkim:

  • Waterfall – klasyczny model kaskadowy,
  • PRINCE2 – uniwersalna i ciesząca się dużym uznaniem, choć pracochłonna,
  • Scrum – zgodna ze zwinnymi metodami zarządzania, charakteryzująca się pracą iteracyjną w tzw. sprintach i codziennymi spotkaniami (daily scrum),
  • PMBoK – standardowa metoda zarządzania projektami w Stanach Zjednoczonych, skupiona na kierowniku projektu i jego roli w przedsięwzięciu,
  • Kanban – polegająca na rozbijaniu każdego projektu na zadania,
  • Six Sigma – opiera się na zapobieganiu błędom, zanim wystąpią i myśleniu statystycznym, jest metodyką wywodzącą się z lean management.

Przeczytaj więcej o najpopularniejszych metodykach zarządzania projektami w portalu WeLearn.pl

Jak wybrać właściwą metodologię zarządzania projektami?

Skąd wiedzieć, co będzie dobre dla twojego zespołu? Jak wybrać właściwą metodologię zarządzania projektami? Należy zacząć od dokształcania. Jeśli poznasz dostępne rozwiązania (np. poprzez profesjonalne szkolenia), znacznie łatwiej będzie Ci wybrać to odpowiednie. Warto pamiętać, że metodologia zarządzania projektami powinna być dopasowana do indywidualnych wymogów zespołu. Niektóre z nich lepiej sprawdzają się przy małych, inne przy dużych projektach. Niektóre są bardzo uniwersalne, inne ograniczone pod względem rozmaitych cech projektu. Istnieje również możliwość mieszania założeń poszczególnych metodologii w celu stworzenia własnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *