Sprzedaż firmy zazwyczaj jest bardzo trudną decyzją, jednak często może być tą jedyną słuszną w danej sytuacji. Jednocześnie jest to dość tajemniczy proces i wielu przedsiębiorców po prostu nie wie, jak zabrać się do sprzedaży firmy i zadbać o to, aby była ona opłacalna. Wyjaśniamy, jak wygląda sprzedaż i jak znaleźć inwestora!
Jak sprzedać firmę?
Powodów ku sprzedaży firmy może być wiele – niekiedy wiąże się ona z brakiem możliwości czy chęci dalszego prowadzenia biznesu, a innym razem może być motywowana chęcią pozyskania środków na nowe inwestycje. Podstawową metodą wykorzystywaną przy zbywaniu firmy jest sprzedaż przedsiębiorstwa, czyli wszystkich składników służących do jej prowadzenia. Istnieje możliwość sprzedaży całego przedsiębiorstwa za pomocą zaledwie jednej umowy. Wymaga ona formy z podpisami notarialnie poświadczonymi. Jeśli jednak w skład przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, niezbędny będzie akt notarialny. Warto również pamiętać, że w skład przedsiębiorstwa nie wchodzą jego długi. Oznacza to, że w praktyce niezbędne mogą okazać się dodatkowe porozumienia pomiędzy nabywcą a zbywcą przedsiębiorstwa oraz jego wierzycielami.
Komu sprzedać firmę?
Poszukiwanie nabywcy jest ważnym elementem procesu sprzedaży. Najczęściej wykorzystuje się w nim jedną z trzech głównych strategii.
- W pierwszej kolejności zwykle warto rozważyć zbycie firmy na rzecz pozostałych wspólników lub np. kardy zarządzającej. Warto jednak pamiętać, że negocjacje z osobami znającymi na wylot działalności przedsiębiorstwa, w tym jego słabe strony, mogą być trudne.
- Dobrym pomysłem może być też sprzedanie firmy konkurencji, dystrybutorom lub dostawcom. Tu z kolei należy jednak zachować ostrożność, szczególnie jeśli sprzedający pozbywa się jedynie części udziałów lub zamierza działać dalej w tej samej branży.
- Jednym z rozwiązań jest też sprzedaż pośrednikowi. Trzeba jednak zauważyć, że są oni zainteresowani przede wszystkim dużymi transakcjami w określonych branżach. Znalezienie skutecznego pośrednika może być więc w wielu przypadkach po prostu trudne.
Negocjacje przy sprzedaży firmy
Znalezienie zainteresowanego nabywcy to jednak dopiero pierwszy krok. Następnym są negocjacje, do których warto się gruntownie przygotować, sporządzając np. szczegółową strategię. Zazwyczaj dobrym pomysłem jest też skorzystanie z profesjonalnej pomocy – np. prawnika, doradcy finansowego lub zaufanej osoby z doświadczeniem w podobnych transakcjach.