Jak walczyć z wypaleniem i stresem w życiu zawodowym?

Daniel Goleman, autor bestsellera Inteligencja Emocjonalna w najnowszym artykule mierzy się z zagadnieniem stresu i wypalenia zawodowego. W tradycyjnym dla siebie stylu, na żywym przykładzie dr Laury Casey, opisuje problem, z którym często przychodzi mierzyć się każdej aktywnej zawodowo i  odnoszącej sukcesy osobie. Po latach szkoleń, podnoszenia własnych umiejętności, prowadzenia lekarskiej praktyki zawodowej i uczestnictwa w konferencjach branżowych dr Laura Casey opisuje problemy z odczuwaniem satysfakcji z wykonywanej pracy czy też koniecznością zmuszania się do wykonania papierkowej pracy. Sprawdźmy, co radzi Goleman i inni eksperci w tego typu sytuacji?

Stres, wypalenie zawodowe

Pierwszą rzeczą, którą warto sobie uświadomić, gdy zmagamy się z wypaleniem, brakiem satysfakcji i stresem w życiu zawodowym jest fakt, że jest to zupełnie naturalne zjawisko, które wcześniej czy później spotyka prawie każdego z nas. Im bardziej poświęcamy się karierze, byciu zawsze w kontakcie i dążeniu do zawodowej doskonałości, tym większe prawdopodobieństwo, że pewnego dnia czeka nas kryzys motywacyjny. Nasze organizmy nie są przyzwyczajone do długotrwałego i stałego napięcia, bycia w pogotowiu i pracy na najwyższych obrotach.

Drugą kwestią, z której powinniśmy zdać sobie sprawę chwilę później, jest fakt, że to uczucie samo nie minie. Nie możemy pozostawać bierni w oczekiwaniu, że jakoś to będzie i że może to tymczasowe. Powinniśmy podjąć kroki, które pozwolą nam wydostać się z marazmu, który w długim okresie może szkodzić naszemu zdrowiu zarówno psychicznemu, jak i fizycznemu.

Co radzą eksperci?

Po pierwsze dbaj o rozwój fundamentalnych umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej. Jest to coś co powinniśmy rozwijać w sobie przez całe życie. Te wartości to przede wszystkim samoświadomość, skupienie, równowaga emocjonalna, zdolność przystosowywania się oraz empatia. Są to podstawowe narzędzia do rozumienia własnych i cudzych emocji. Warto je ćwiczyć między innymi poprzez praktykę uważności, czyli mindfulness. Zdaniem Golemana stanowi ona podstawę wszystkich tych umiejętności.

Po drugie odnajdź swoje osobiste cele i wartości. Wraz z rozwojem naszej kariery zawodowej, zwiększającym się zakresem umiejętności, ale też odpowiedzialności często zdarza nam się utracić kontakt z tym co naprawdę cenimy i co dawało nam radość. Warto więc zatrzymać się na chwilę i zastanowić co tak naprawdę cenimy i podjąć próbę odnalezienia ponownego balansu pomiędzy obowiązkami zawodowymi, rodziną czy też hobby.

Po trzecie wróć do źródeł i ludzkiego czynnika w swojej karierze. Warto zapisać się na szkolenie czy konferencję branżową, zarówno żeby zyskać świeże spojrzenie na tematy, którymi zajmujemy się od dawna, jak też spotkać innych ludzi żyjących podobnymi zadaniami. Pozwoli nam to zobaczyć siebie jako część większej całości, pewnego środowiska, które choć zajmuje się tym samym, to każdy robi to na swój sposób.

Po czwarte naucz się relaksować i odpoczywać. Nasze życie nie może być wypełnione tylko pracą, a im jest jej więcej każdego dnia tym trudniej jest nam zachować kontakt z wewnętrznymi siłami witalnymi. Po pewnym czasie najzwyczajniej w świecie musimy nauczyć się relaksować, odseparowywać od pracy i zapominać o czekających nas zadaniach. Nauka wymaga wysiłku – efekty nie przychodzą od razu. Przeznaczmy w swoim grafiku czas na uczenie się relaksu, na zajęcia, które nie pozwalają nam myśleć o pracy i nie przejmujmy się, że nie od razu nam się to uda.

Po piąte podziel się swoimi problemami. Goleman zaleca znalezienie coacha, który nie tylko nas wysłucha, ale spotkanie z nim będzie też dla nas samych okazją do zwolnienia, zastanowienia się nad rzeczami, nad którymi na co dzień się nie zastanawiamy. Sprawi to, że tak naprawdę pomożemy sami sobie, a zainteresowanie i dystans coacha jedynie przyśpieszy ten proces i będzie wzmagać trwałość osiąganych efektów.