Elektroniczna wymiana danych to rozwiązanie, dzięki któremu usprawnisz i zoptymalizujesz procesy logistyczne oraz sprzedażowe, a przede wszystkim zwiększysz konkurencyjność firmy. Zastanawiasz się, jak wdrożyć EDI? Zobacz, jak może przebiegać ten proces.
Co to jest EDI?
EDI to elektroniczna wymiana danych w komunikacji biznesowej oraz B2G. Ma ona ustandaryzowany i zautomatyzowany charakter. Umożliwia ona m.in. wysyłkę dokumentów handlowych oraz tych związanych z dostawami lub planowaniem produkcji. Ponadto pozwala na zarządzanie Master Data i błyskawiczne tworzenie, wysyłanie i przetwarzanie ustrukturyzowanych faktur.
Jej wdrożenie przekłada się m.in. na wyraźną optymalizację kosztów, zwiększenie wydajności procesów biznesowych, a także usprawnienie procesów korporacyjnych. Z EDI korzystają firmy bez względu na wielkość, a więc zarówno najwięksi gracze na rynku międzynarodowym, jak i mniejsi przedsiębiorcy. Dlatego na to rozwiązanie decyduje się także coraz więcej polskich firm.
Jak przebiega wdrożenie EDI w firmie krok po kroku?
Wdrożenie komunikacji EDI w firmie jest złożonym przedsięwzięciem. Od tego, czy zostanie ono prawidłowo przeprowadzone, zależą wydajność i niezawodność systemu. Dlatego nastaw się, że cały proces zajmie od kilku tygodni do kilku miesięcy. Będzie to zależeć od poziomu skomplikowania Twojego systemu ERP, liczby kontrahentów, z którymi chcesz się połączyć w ramach EDI czy od formatów danych do obsługi.
Wdrożenie EDI jest zazwyczaj planowane indywidualnie, w zależności od potrzeb firmy. Najczęściej jednak obejmuje:
- wybór dostawcy EDI – to jeden z najważniejszych etapów, ponieważ to ta firma wprowadzi Cię w świat elektronicznej wymiany danych i przeprowadzi przez cały proces;
- określenie potrzeb biznesowych, a co za tym idzie – ich przełożenia na wymagane funkcjonalności systemu EDI;
- integrację danych w ramach EDI z systemem wewnętrznym ERP;
- synchronizację danych artykułów z partnerami biznesowymi (chodzi m.in. o uspójnienie kodów lokalizacji przedsiębiorstwa i kontrahentów oraz uzgodnienie kartoteki towarowej artykułów);
- fazę testów, której istotnym elementem jest walidacja poprawności składni komunikatów EDI, w celu eliminacji ryzyka generowania niepoprawnych dokumentów;
- rozpoczęcie wymiany danych – przejście na nowy model komunikacji.
Jak widzisz, proces wdrożenia EDI stanowi dla firmy wyzwanie. Aby mu sprostać, należy dysponować odpowiednimi zasobami. Co jest najważniejsze?
- Warto rozpocząć od samodzielnego zidentyfikowania procesów, które mają być realizowane przez EDI. Wymaga to pogłębionej analizy obecnego schematu komunikacji w firmie i wskazania „wąskich gardeł” – kluczowych miejsc, w których wymagane są usprawnienia.
- Istotne jest też przygotowanie sprzętu komputerowego na wdrożenie EDI. Z dostawcą systemu warto omówić, jakie urządzenia i w jakiej konfiguracji będą niezbędne dla płynnego działania elektronicznej wymiany danych. Być może przed wdrożeniem będą potrzebne zakupy.
Od czego zatem zacząć? Najlepiej od kontaktu z doświadczonym dostawcą rozwiązań EDI, np. z Grupą EDITEL. Specjaliści przeanalizują Twoje potrzeby biznesowe i dobiorą rozwiązania dopasowane do skali działalności firmy, specyfiki komunikacji z kontrahentami oraz możliwościami budżetowymi. Wstępna konsultacja jest niezobowiązująca, dlatego warto się na nią umówić.
Dodaj komentarz