Incoterms 2020 – międzynarodowe reguły kontraktowe

Prowadzenie operacji handlowych na rynku międzynarodowym wymaga przestrzegania ogólnie przyjętych reguł. Mowa o Incoterms, które zostały wprowadzone już w 1936 roku i są dziś stosowane powszechnie na całym świecie. Pod koniec 2019 roku ukazała się ich najnowsza wersja – Incoterms® 2020. Jak dokładnie wyglądają zmiany?

Incoterms 2020 - szkolenia

Incoterms® 2020 to kolejna aktualizacja Międzynarodowych Reguł Handlowych – poprzednia została wdrożona dziesięć lat temu. Warto wiedzieć, że te przepisy dotyczą wszystkich kwestii związanych z realizacją transakcji międzynarodowej. Prawo kontraktowe w szczególności koncentruje się na kwestiach związanych z transportem dóbr, a konkretniej z tym, kto ponosi odpowiedzialność za towar na poszczególnych etapach przewozu.

Incoterms® 2020: jakie reguły handlowe?

W Incoterms® 2020, podobnie jak w poprzedniej wersji, znajduje się 11 reguł handlowych, a więc różnych sposobów podziału odpowiedzialności między sprzedającym a kupującym. Wybór konkretnego scenariusza zależy oczywiście od specyfiki realizowanej transakcji, a także wybranego sposobu przewozu dóbr.

Warto jednak wiedzieć, że w zaktualizowanej wersji zmieniła się sama kategoryzacja. Od 2020 roku obowiązują reguły:

  • EXW (Ex Works),
  • FCA (Free Carrier),
  • CPT (Carriage Paid To…),
  • CIP (Cariage and Insurance Paid To…),
  • DAP (Delivered At Place),
  • DPU (Delivered At Place Unloaded),
  • DDP (Delivered Duty Paid),
  • FAS (Free Alongside Ship),
  • FOB (Free On Board),
  • CFR (Cost and Freight),
  • CIF (Cost, Insurance and Freight).

Porównując ich strukturę do poprzedniej wersji reguł, można zauważyć, że kluczowa zmiana dotyczy kategorii „D”, gdzie reguła DPU (Delivered At Place Unloaded) zastąpiła wcześniejszą DAT (Delivered At Terminal). Zmiana ma jednak charakter głównie terminologiczny, ponieważ – jak pokazało doświadczenie – pojęcie „terminal” było dla wielu przedsiębiorców mylące (interpretując je wyłącznie jako terminal celny). Warto wiedzieć, że przy zastosowaniu reguły DPU to na sprzedawcy spoczywa rozładunek towaru w miejscu docelowym.

Inne zmiany w prawie Incoterms 2020® to m.in.: rozszerzenie zakresu konosamentu, oraz rozszerzenie regulacji FCA (będzie dawała sprzedawcy możliwość zakończenia odpowiedzialności za transport po przekazaniu towaru przewoźnikowi np. w porcie morskim czy terminalu), a także rozszerzenie możliwości realizacji transportu o ten środkami własnymi w regułach FCA, DAP, DPU oraz DDP.

Szkolenia Incoterms 2020

Aby zapoznać się szczegółowo ze zmianami, można zapisać się na odpowiednie szkolenia Incoterms 2020. Są prowadzone jako szkolenia dla branży TSL, ale nie tylko – jako że reguły Incoterms dotyczą przede wszystkim faktycznych stron transakcji, a więc sprzedającego i kupującego. Wszystkie firmy, które zawierają więc umowy handlowe na rynku międzynarodowym mogą być zainteresowane szkoleniami z Incoterms 2020 w związku z aktualizacją warunków dostawy Incoterms 2010.

Więcej: Incoterms 2020 – International Chamber of Commerce.