Savoir-vivre i etykieta w biznesie

Savoir vivre

Czy wiesz, że sukces zawodowy zależy od wielu czynników. To nie tylko wiedza czy też pracowitość, ale również umiejętność zachowania się w każdej sytuacji czy kultura osobista. Przestrzeganie etykiety biznesowej w oficjalnych sytuacjach to nie atut, a wręcz konieczność. Bez znajomości pewnych zasad i chęci ich zastosowania będzie Ci bardzo trudno zaistnieć w świecie biznesowym. Dowiedz się więcej!

Czym jest savoir-vivre i dlaczego jest tak ważny w biznesie?

Savoir-vivre to francuskie wyrażenie złożone z dwóch bezokoliczników – „wiedzieć” i „żyć”. Można więc powiedzieć, że jest to znajomość życia. To wyrażenie tłumaczy się również jako etykietę, bon-ton, ogładę, kulturę czy dobre maniery.

Warto kierować się zasadami savoir-vivre na co dzień, ale okazują się one szczególnie wartościowe w sytuacjach zawodowych. Środowisko biznesowe przykłada dużą wagę do odpowiedniego zachowania, profesjonalnego wyglądu czy też manier – a zatem wszystkich elementów etykiety. Bon-ton traktowany jest jako synonim profesjonalizmu i poważnego podejścia do istotnych spraw. To dlatego jest tak ważny.

Kultura i obycie są niezwykle cenione w profesjonalnych kontaktach i pomagają budować trwałe relacje. Te zaś są niezwykle ważne we współczesnym biznesie. Jeśli potrafisz zjednać sobie ludzi, masz duże szanse zajść daleko, dlatego na pewno warto zainwestować w swoją wiedzę i umiejętności z  zakresu savoir-vivre.

Biznesowy savoir-vivre – na czym to polega?

Przyswojenie wszystkich zasad, jakie obowiązują w biznesowym świecie, może zająć trochę czasu. Nie są one bardzo skomplikowane, ale chcąc zachowywać się w pełni profesjonalnie, trzeba pamiętać o wielu drobnych detalach, co wymaga wprawy. Na biznesowy savoir-vivre składają się m.in.:

  • właściwa prezencja (w tym ubiór),
  • konieczność zachowania hierarchii,
  • sztuka witania i przedstawiania się,
  • mowa ciała,
  • prowadzenie konwersacji,
  • dyskrecja,
  • punktualność,
  • etykieta telefoniczna i e-mailowa,
  • sposób wysławiania się i znacznie więcej.

Warto pamiętać, że nie każdy jest doskonały i pomyłki związane z etykietą to zwykle nie koniec świata. Jednak dobrze jest dążyć do zdobycia jak największych umiejętności w zakresie savoir-vivre. Wiele z nich na pewno Ci się przyda.

Jak rozwijać wiedzę o savoir-vivre?

Jest kilka podstawowych sposobów, które pomogą Ci dowiedzieć się jak się zachować w niemalże każdej sytuacji.

Po pierwsze – fachowa literatura. O tym jak się zachować w danej sytuacji, czy przy stole, czy w w trakcie oficjalnej wizyty, możemy przeczytać z książek poświęconych zasadom savoir-vivre, jak też specjalistycznych artykułów w Internecie. Korzystając z Internetu warto jednak upewnić się, że czytamy artykuł znawcy dobrych manier, gdyż poziom treści zamieszczanych na stronach internetowych bywa różny. tymczasem w zasadach savoir-vivre każdy szczegół ma znacznie.

Po drugie – fachowe szkolenia i kursy. Cały szereg firm zajmujących się szkoleniami biznesowymi posiada w ofercie specjalistyczne szkolenia oraz kursy poświęcone etykiecie i savoir-vivre. W przypadku szkolenia online już za kilkaset złotych możemy przejść profesjonalny trening dobrych manier w środowisku zawodowym. Dostępne są oczywiście również szkolenia stacjonarne.

Po trzecie – z praktyki. Dobrą szkołę dobrych manier może dać nam również życie. Warto obserwować otoczenie i zachowanie osób, które można uznać za wzory taktownego i kulturalnego zachowania.

«
»

Jedna odpowiedź do „Savoir-vivre i etykieta w biznesie”

  1. Awatar Moni
    Moni

    Generalnie chyba dzisiaj coraz więcej z dawnych zasad dobrego wychowywania odchodzi do lamusa. W krajach zachodniej Europy coraz rzadziej w ogóle przychodzi się w garniturze na spotkania biznesowe. Spodnie, koszulka polo są już na porządku dziennym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *