Zmiany społeczne i cywilizacyjne pociągają za sobą również modyfikację systemu pracy. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie możliwości pracy zdalnej. Jakie są korzyści biznesowe z takiego systemu funkcjonowania? Jak prowadzić nadzór nad zdalnymi pracownikami i organizować bieżące działania organizacji? Oto najważniejsze informacje.
Czym jest praca zdalna?
Praca zdalna to ta realizowana przez pracownika poza siedzibą firmy, w dowolnie wybranym przez niego miejscu. Choć nie wszystkie działania można wykonać w ten sposób, coraz więcej sektorów biznesu funkcjonuje w oparciu o zdecentralizowany system. To rozwiązanie, które sprawdzi się np. w:
- branżach „kreatywnych” – np. biurach architektonicznym, firmach programistycznych, agencjach copywriterskich i innych, które działają w systemie projektowym,
- branżach usługowych – zdalnie może być realizowana np. telefoniczna i internetowa obsługa klienta,
- firmach z branży IT oraz związanych z marketingiem i reklamą.
Co ważne, pracownik zdalny może działać w oparciu o standardową umowę o pracę – prawo wprowadza taką możliwość. Pozwala również na elastyczne rozliczanie czasu pracy.
Kiedy to się opłaca?
Praca zdalna jest korzystnym rozwiązaniem dla firmy, ponieważ:
- to atrakcyjna forma zatrudnienia, wygodna dla wielu specjalistów, którym dzięki temu łatwiej jest połączyć życie osobiste i zawodowe,
- może ona rekrutować ekspertów z całej Polski (a nawet świata) – co zwiększa szanse na pozyskanie wartościowych członków zespołu,
- pozwala zoptymalizować koszty działalności – znacznie zmniejsza wydatki na utrzymanie siedziby przedsiębiorstwa,
- wzmacnia nowoczesny wizerunek przedsiębiorstwa.
Szkolenie pracowników zdalnych i nadzór w praktyce
Aby efektywnie zarządzać zdalnymi pracownikami, należy wdrożyć odpowiedni system komunikacji i rozliczania zadań. Warto zatem wyposażyć się w odpowiedni system informatyczny, który umożliwi komfortową i przejrzystą pracę nad projektami i porozumienie on-line. W codziennym funkcjonowaniu przydatne mogą się okazać np. wideokonferencje, a także aplikacje porządkujące bieżącą komunikację w sprawie realizowanych zadań.
A co ze szkoleniem pracowników zdalnych? Może przebiec np. w formie e-learningu lub wspomniane już wideokonferencje. Można także pomyśleć o organizacji regularnych spotkań całego zespołu, np. raz w miesiącu czy na kwartał – również po to, aby wzmocnić integrację pracowników.
Praca zdalna może nieść za sobą wiele korzyści dla przedsiębiorstwa pod warunkiem, że zostanie oparta o przemyślany, dopasowany do założeń biznesowych i specyfiki działalności system.
Dodaj komentarz