Praca jako handlowiec to wbrew pozorom bardzo wymagające zajęcie, które wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także określonych umiejętności i doświadczenia. Dobry handlowiec jest skuteczny w swoich działaniach, zdecydowany i ukierunkowany na osiągnięcie celu. Jak osiągać sukcesy w branży handlu?
Na czym polega praca handlowca?
Osoba zatrudniona na stanowisku przedstawiciela handlowego jest profesjonalnym sprzedawcą, który pośredniczy w sprzedaży usług lub produktów firmy. Odpowiedzialny jest za nawiązanie kontaktu z klientami i utrzymanie go.
Handlowcy najczęściej znajdują zatrudnienie w firmach handlowych lub usługowych, sklepach stacjonarnych bądź internetowych lub przedsiębiorstwach call center.
Wiele osób myli stanowisko przedstawiciela handlowego z pracą klasycznego sprzedawcy. Tymczasem sprzedawca, który obsługuje kasę fiskalną, jest osobą wyłącznie pośredniczącą w sprzedaży usług lub towarów i to w stopniu minimalnym. Nie jest odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów i nawiązywanie z nimi dialogu.
Przedstawiciel handlowy nie jest wyłącznie biernym pracownikiem. Dzięki wysoko rozwiniętym umiejętnością komunikacyjnym prowadzi aktywną sprzedaż i podejmuje próby kontaktu z potencjalnymi klientami.
Co wchodzi w zakres obowiązków przedstawiciela handlowego?
Osoby zainteresowane pracą na stanowisku przedstawiciela handlowego bardzo często zastanawiają się, co będzie wchodzić w zakres ich obowiązków. Pracodawcy oczekują, że handlowiec będzie osobą, która umiejętnie będzie reprezentować daną firmę. Do najważniejszych obowiązków handlowca zaliczyć można:
- organizację i budowę sieci sprzedaży,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- realizację celów sprzedażowych,
- promowanie marki,
- podtrzymywanie współpracy z dotychczasowymi klientami,
- wsparcie merytoryczne klientów,
- analizę sytuacji rynkowej,
- pozytywny wpływ na wizerunek firmy,
- sporządzanie ofert handlowych, prezentacji, raportów i analiz.
Kto może pracować jako przedstawiciel handlowy?
Pracodawca zamieszczający ogłoszenie o naborze na stanowisku przedstawiciela handlowego, z reguły oczekują od kandydatów do pracy sprzedawcy przede wszystkim doświadczenia. Wszystko dlatego, że większość umiejętności niezbędnych w pracy handlowca można nabyć w wieloletnim kontakcie z klientami.
Osoby początkujące w branży mogą zdecydować się na zatrudnienie na stanowisku call center – to bardzo cenny trening, który pozwoli kształtować umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne. Dodatkowo pozwoli wypracować skuteczne metody radzenia sobie ze stresem, który jest nieodłącznym elementem pracy handlowca.
Początkujący handlowcy powinni postawić na opanowanie skutecznych technik profesjonalnej sprzedaży. W celu zdobycia wiedzy merytorycznej można zdecydować się na:
- szkolenia dla handlowców,
- szkolenia negocjacyjne,
- studia podyplomowe – zarządzanie lub psychologię,
- kursy dla przedstawicieli handlowych.
Są to bardzo efektywne sposoby zdobywania wiedzy, które stanowią nieocenione wsparcie, zwłaszcza dla osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w zawodzie.
Jak zostać mistrzem sprzedaży?
Istnieją pewne predyspozycje osobowościowe oraz cechy, które powinien posiadać każdy dobry handlowiec. To między innymi wysoka kultura osobista, komunikatywność, dynamiczność, przedsiębiorczość, mobilność, elastyczność i wytrwałość.
Osoby, których wyniki sprzedażowe przekraczają zakładane cele, po pewnym czasie pracy mogą liczyć na awans. Warto wiedzieć, jak umotywować swoją prośbę o przeniesienie na przyszłe stanowisko.
Otóż, każdy handlowiec powinien zdawać sobie sprawę z tego, że jego czyny i wyniki świadczą najlepiej o posiadanych umiejętnościach. Najlepszym sposobem na uzyskanie awansu jest pokazanie pracodawcy, że jest się dochodowym i skutecznym członkiem zespołu, który przyczynia się do rozwoju firmy.
Nawet najbardziej uzdolnieni handlowcy w nadziei na awans nie powinni osiadać na laurach. Ciągle inwestycje w rozwój swoich umiejętności sprzedażowych na pewno zwrócą się po pewnym czasie. Przydatne mogą okazać się warsztaty, szkolenia i programy rozwoju zawodowego, które pokażą przełożonemu, że jego pracownik wciąż się rozwija i dąży do perfekcji.
Artykuł sponsorowany
Czytaj także: Jakie szkolenie dla handlowca?
Dodaj komentarz