Sprzedajesz online i zastanawiasz się w jaki sposób rozwinąć swój biznes? Jedną z możliwości jest niewątpliwie sprzedaż cross-border. Na czym polega? Jak rozpocząć sprzedaż cross-border? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Czym jest cross-border?
Zastanawiasz się nad tym, co to jest cross-border? W dosłownym tłumaczeniu wyrażenie to oznacza „ponad granicami”. W praktyce chodzi o wszystkie transakcje i działania, które przekraczają granice państw. Najczęściej dotyczy to sprzedaży produktów lub usług pomiędzy firmami (B2B) i klientami (B2C)pochodzącymi z różnych krajów. Poza tym cross-border może być realizowany również w modelu D2C, czyli sprzedaży bez pośredników, w przypadku której producent sprzedaje towar bezpośrednio klientom z innych krajów.
Dlaczego warto rozważyć sprzedaż cross-border?
W ostatnich latach handel międzynarodowy w Internecie bardzo się rozwinął, do czego przyczyniły się z pewnością nowoczesne metody płatności online czy szybkie dostawy. W efekcie małe firmy mogą dziś działać globalnie tak samo, jak duże korporacje. Dlaczego zatem opłaca się rozpocząć sprzedaż za granicę? Przede wszystkim ze względu na:
- większy rynek – nie ograniczasz się tylko do klientów z Polski. Możesz dotrzeć do milionów nowych odbiorców w Europie czy na świecie;
- wyższe marże – w wielu krajach konsumenci są gotowi zapłacić więcej za jakość, szczególnie w niszowych branżach;
- budowanie rozpoznawalności marki – działając za granicą, wzmacniasz swoją pozycję na rynku;
- dywersyfikacja ryzyka – nie opierasz się tylko na jednym rynku, co jest ważne zwłaszcza w niestabilnych czasach.

Kto może sprzedawać za granicę?
Wbrew pozorom, cross-border to forma sprzedaży, która nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw. W rzeczywistości nawet jednoosobowa firma może sprzedawać za granicę. Jeśli oferujesz coś, co jest jakościowe, unikalne lub konkurencyjne cenowo masz szansę na sukces w handlu międzynarodowym. W praktyce najlepiej w sprzedaży zagranicznej radzą sobie przedsiębiorcy oferujący produkty w kategoriach takich, jak:
- moda i akcesoria,
- kosmetyki naturalne,
- rękodzieło i produkty handmade,
- elektronika i gadżety,
- produkty dla dzieci,
- kursy online i usługi cyfrowe.
Sprzedaż cross-border – wyzwania
Decydując się na cross-border, warto mieć świadomość, że jest to nie tylko szansa na rozwój firmy, ale pamiętać również o wyzwaniach, z którymi wiąże się sprzedaż międzynarodowa. Wymienić wśród nich należy przede wszystkim:
- kwestie językowe – zagraniczni klienci chcą robić zakupy w swoim języku. Warto przetłumaczyć zatem opisy produktów, informacje o dostawie i regulamin. Dobrze też, jeśli sklep umożliwia dokonywanie płatności w lokalnej walucie;
- logistykę i zwroty – dostawa za granicę musi być szybka i niezawodna. Kluczowe jest też ustalenie, jak będą wyglądały zwroty, a co za tym idzie, czy klient będzie odsyłał towar na własny koszt, czy to Ty go pokryjesz;
- kwestie podatkowe i przepisy obowiązujące w danym kraju – sprzedaż w UE oznacza, że musisz znać zasady VAT w krajach, do których sprzedajesz. Od 2021 roku działa system OSS, który ułatwia rozliczanie podatków w różnych krajach członkowskich;
- zapewnienie obsługi klienta – klienci mogą mieć pytania, reklamacje czy potrzebę kontaktu po zakupie. Warto zapewnić im zatem choćby podstawową obsługę w języku angielskim lub korzystać z automatycznych tłumaczy wspierających komunikację.
Jak rozpocząć sprzedaż cross-border?
Ekspansja zagraniczna wymaga odpowiedniego przygotowania i strategii. W wielu przypadkach warto zatem zacząć od krajów sąsiadujących z Polską, takich jak Czechy, Słowacja czy Niemcy, co jest istotne ze względu na bliskość, podobną kulturę i łatwiejszą logistykę. Istotne jest także to, by zweryfikować potencjał własnego produktu za granicą, co możesz zrobić uruchamiając testową sprzedaż na międzynarodowych platformach zakupowych, np. Amazon czy eBay.
Podsumowując, należy stwierdzić, że cross-border to sprzedaż międzynarodowa. Może być ona realizowana w różnych modelach i stanowi szansę rozwoju biznesu online.
Sprzedaż kosmetyków online – o czym należy pamiętać?
Zainteresował Cię ten artykuł? Zapraszamy do podzielenia się swoją opinią i dyskusji w komentarzach!
Dodaj komentarz